Styrkekram

Styrkekram

fredag 6 maj 2011

Wabi Sabi

Läste i Amelia (jag borde snart få betalt från dem så mycket reklam som jag gör) om en ny mindfulness-metod som heter Wabi Sabi. Kommer från Japan och går ut på att acceptera och må bra i nuet.
Eftersom jag var lite insnöad på japanska ett tag (hade en japansk ordlista på jobbet och frågade kollegorna hela tiden om de ville gå och ta en "koohii" = kaffe) så är det alltid kul med lite nya glosor.

"Haiku"-ögonblick är små stunder av lycka när tiden står stilla, du betraktar något, öppnar ditt hjärta och fylls av vördnad. T.ex. att betrakta molnens stilla gång på himlen en vacker kväll.

"Naikan" är vår inre väg. Det som är autentiskt för oss själva och som gör att vi känner kärlek och tacksamhet för det som vi har, istället för att hela tiden vilja mer och pressa sig själv till sin yttersta gräns.

Jag kan känna att det är bra med lite inre lugn i vår superstessade tidsålder. Särskilt jag har lätt att gå upp på högvarv och då kan det vara bra att "haika ner" ett snäpp eller två ibland.

1 kommentar:

  1. sv: jag var och provade det men den fanns inte i min storlek så jag köpte en annan den kommer antagligen upp på bloggen sen. kram

    SvaraRadera