Styrkekram

Styrkekram

måndag 22 oktober 2012

PK light

Sitter och funderar lite över det här med PK, Politiskt Korrekt alltså. Det är ett uttryck som verkar vara i ropet just nu och alla ska ha så himla "rätta" åsikter. Själv befinner sig min hjärna ofta i ett virrvarr, ett sammelsurium av åsikter som kommer in från alla håll och blandas ihop i en geggig smet i min hjärna. Läser jag partiprogram kan jag hålla med i ståndpunkter från rödaste vänster till blåaste höger och allt däremellan. Det är nästan som att läsa horoskop, det kan ju verka vettigt det som står för dagen, men läser man de andra horoskopen så verkar de lika vettiga de. Alltså, mycket är allmänt blaj som passar in på de flesta. Men. Vad jag skulle komma till. PK-förespråkarnas uppenbara missnöje med de som inte delar deras åsikter. Låt alla göra som de vill. Tänka som de vill. Reagera som de vill. Så länge man inte skadar någon annan människa har alla rätt till åsiktsfrihet. Jag kan tycka att alla som jagar en annan grupp (av oliktänkande) med ljus och lykta och ska korsfästa syndaren till varje pris... alltså, jag blir så trött. Jag kan märka till exempel vissa på Facebook som driver sin tes så hårt för att vinna över alla tvekare på sin sida, att de inte drar sig för att hänga ut människor och begå andra övertramp för den "goda" sakens skull. Om bara fler kunde luta sig tillbaks och inte så maniskt jaga andra tror jag det skulle finnas mycket mindre hat i världen. Nuff said!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar