Styrkekram

Styrkekram

torsdag 28 juni 2012

Fula hus

OK, förra inlägget blev inte alls som jag hade tänkt. Men det blev ju bra ändå, på något vis... Jag hade mest tänkt räkna upp alla faktorer som jag stör mig på i mitt liv, för att kunna göra bokslut. Acceptera dem, stryka ett streck över dem och gå vidare. Men ofta är ju verkligheten inte så svart eller vit som man vill ha den till, ofta är den en gråskala med tusentals nyanser och något som man är missnöjd med för goda saker med sig också. Ett exempel: Jag kan spy (ursäkta uttrycket mamma) på det här "betongghettot" som vi bor i. Fyrkantiga betongsockerbitar och tågvagnar i Västra Orminge som sänker livslusten till minus googolplex. Plus två. Minus alltså. Jag vet inte om det bara är jag, men mitt estetiska sinne rubbas ända ner i sina grundvalar. Jag mår fysiskt dåligt av att se på husen. Och ändå har jag tvingat mig att bo här i nio år. För att maken kommer härifrån. Har sina rötter, gamla vänner och föräldrar boende här. Maken kan inte med den bästa vilja se att husen är fula, men ehhh... sorry, är det inte ganska uppenbart??
Maken, som är den bästa i världen jag känner på att bli vän med folk, för han är så himla bussig, har också lyckats bygga ett stort kontaktnät med våra grannar här, som till stor del är väldigt trevliga ;-)! Så jag menar, inget ont som inte har något gott med sig. Skulle vi flytta till ett "bättre" område, med "finare" hus, skulle vi vara tvungna att riva upp allt det med rötterna och börja på ny kula. Tommy har dessutom bara fem minuter till jobbet, vilket är väldigt trevligt för honom, till skillnad från min tvåtimmarspendling varje dag... Ja ja. Jag kommer nog på mer att klaga på snart ska ni se ;-)!

2 kommentarer:

  1. ja, de är fula som stryk de där husen...men som tur är så är det ju innehållet som räknas. Det är samma här, fult funkis utanpå, ljust och trevlig inuti, och nästan bara trevliga grannar. Nrä vi flyttade in var tanken att det var ett mellanboende innan vi kunde köpa sekelskiftes villan vi drömt om...nu får vi se.... kram

    SvaraRadera
  2. Kram tillbaks Kela. Ja som någon så klokt kommenterade är det ju insidan som räknas. Såg Vallentuna Centrum som du hade lagt upp på Fejjan också. Håller med dig om att det inte är mycket att hänga i julgran, som Orminge Centrum ungefär. En del har inte så känsligt estetiskt sinne, men jag tror att du och jag som är konstnärligt lagda är mer känsliga även för vilken sorts hus vi bor i...

    SvaraRadera