Styrkekram

Styrkekram

tisdag 21 februari 2012

Dr Phil

Jag sticker inte under stol med att jag är en hängiven Dr Phil-följare. Jag tycker han har drösvis med kloka råd till människor med problem, små som stora. (Problem då, inte människor... eller OK, små och stora människor också :-), kort sagt, alla!)

Nu när jag är hemma förkyld och eländig surfade jag in på Dr Phils shows hemsida och satt och sög i mig av hans klokheter som svar på olika problem. Främst handlade klippen jag såg om relationsproblem, men även att gå vidare i sorg eller att dödat en annan människa (drink and drive).
Tårarna bara sprutade när jag såg det sistnämnda klippet, det handlade om en kvinna som hade kört berusad och dödat en sextonårig flicka. I programmet fick kvinnan sitta framför en tom stol och tala om för flickan som hade kunnat sitta på stolen vad hon var ledsen för och allt den här flickan aldrig skulle kunna göra i sitt liv. Bli vuxen, skaffa barn, bli den människa hon ville vara.
Sen satte sig Dr Phil på stolen och berättade å flickans vägnar att kvinnan kunde vända detta till det bästa möjliga. Att ägna sitt liv åt att tala om vad som hade hänt och jobba för att fler människor inte skulle dricka och köra. Istället för att gräva ner sig i sorgen och låta två människors liv förstöras den där ödesdigra dagen.

Helena Bergström som sagt. Snor och tårar. Ingen bra kombination!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar