Styrkekram

Styrkekram

tisdag 26 januari 2010

Skolval för storkillen

Känner mig nästan som en ettagluttare själv som kommer med min sprillans nya Fjällräven kånken och håller mamma i handen, traskandes till min allra första skoldag.
Nu är det våra barns tur. Våra små bebisar fyller sex år i år och ska börja nollan. Ett väldigt viktigt val måste göras av oss föräldrar för att välja var våra små knoddar ska tillbringa de närmsta sju åren, tio åren om skolan i fråga har högstadium.
Som en vettvilling har jag, i sällskap med andra lika uppstissade mammor och pappor, ränt mellan olika informationskvällar och öppna hus. Nybonade stajlade skolor har visats upp av leende rektorer, ämneslärare och vaktmästare. Det har bjudits på frukt och andra tilltugg och förfriskningar, bildspel har visats upp på lekande barn och värdegrunder, noggrannt uppstolpade för att uttrycka skolornas vision.
Det har varit en tid av vägande av för- och nackdelar med de olika skolorna, inriktning, geografiskt läge och dagiskompisarnas val har spelat in. Nu var vi iväg ett gäng ikväll på den sista infokvällen och det känns bra i maggropen att jag har gjort mitt val för Gabbes närmsta kommande sju år. Det verkar vara en öppen, nytänkande och trygg skola, med intressant inriktning och motiverade lärare. Dessutom är det geografiska läget mycket bra och jag vet om flera andra dagiskompisar som kommer att välja dit i första hand. Nu är det bara att hålla tummarna till den 15:e februari då erbjudande av plats ska komma.

5 kommentarer:

  1. Vilken skola blir det då? :-)

    /Marika

    SvaraRadera
  2. Det är inte lätt att ta ansvar för sina skolgång för så många år framöver, men man får göra så gott man kan och sedan hålla tummarna för att man gjort rätt val. Själva har vi skrivit in Vendel på Tins Montessoriskola och nu har vi fått hem papper för att skriva in Vemund där också.. :-)

    SvaraRadera
  3. Marika: Jag valde Orminge skola i första hand. Myrsjön i andra. Hur kommer ni att välja? Kram!
    Syrran: Absolut är det ett stort ansvar som läggs på ens axlar, många aspekter att ta hänsyn till.

    SvaraRadera
  4. Haha, stavar som en kratta! Sina BARNS skolgång skulle det förstås stå men du fattar ju ändå. Blev det som du sa att du ville med skolvalet nu eller valde du efter närhet?

    SvaraRadera
  5. Faktiskt så tyckte jag mer och mer om Orminge skola ju mer info-träffar jag gick på, så jag fick till slut både bäst intryck av den, plus att den ligger närmast, så det blev ju en win-win-situation i slutändan :-). Tror jag har valt helt rätt!

    SvaraRadera