Styrkekram

Styrkekram

lördag 2 oktober 2010

Det där med att vara social

Såklart är alla olika, men jag fascineras ibland över folks totala och oändliga törst på socialt umgänge. Jag befinner mig någonstans i spannet mellan ensamvarg och normalsocial. Jag menar, jag kan gå igång och sitta och ha jätteintressanta diskussioner med folk som jag tycker bidrar med roligt sällskap, men jag har lite svårt för att springa ute såväl vardag och helg och bara networka networka networka!

Jag erkänner att det faktum att jag har heltidsjobb, två små barn samt en man därhemma kan bidra till att de få futtiga timmar jag har kvar hemma helst tillbringas på kammaren framför datorn samt sött slumrandes i sängen.

Några grannar vi har däremot har en vän frågat om de var sjuka när de var hemma bara mysandes i soffan en helt vanlig lördagskväll.
Vi kan lugnt konstatera att behovet av socialt umgänge svänger ganska starkt från person till person.

Själv mår jag bäst när jag kan stänga in mig på rummet, tända några ljus och bara njuta framför bloggen eller några avsnitt av Sex and the City. Tror att pockandet av egentid kommer på en när man bor så tätt inpå andra personer ibland också att man nästan känner sig kvävd.
Däremot har jag hela livet njutit av att själv strosa runt i någon galleria och bara i eget tempo få rota runt i rea-korgarna eller vad jag nu sysselsätter mig med och sedan avrunda i lugn och ro med en latte och en morotskaka på Wayne's Coffe.

Min make är ungefär tio gånger så social som jag. Han hattar runt än hit än dit mellan grannar och gamla bekanta och kan klämma in ett besök hos grannarna medan han ändå har en sväng förbi tvättstugan. Jag däremot vill gärna boka ett par dagar i förväg och skriva in i agendan, veta på förhand vad jag ska ta mig för, för att inte känna paniken komma krypande. Men det är nog planerings-genen som ligger på lur under ytan där, ett arv efter min kära mor...

Ja ja, nu ska jag underhålla våra små gäster här. Några av Gabbes och Ebbas bästa kompisar är här över kvällen/natten/morgonen, ska sova över och ha lite pyjamasparty och mysa med tacos ikväll och sedan nyrullade chokladbollar och lördagsgodis.
Kommer säkert gå jättebra, de har sovit över här förut och känner varandra riktigt bra.

Tommy är på städdag med föreningen och han kanske (social som han är) smiter över till våra ännu socialare grannar sen på efterfest. Brukar bli så.
Hoppas kidsen nöjer sig med enbart mitt eminenta sällskap då bara, men det blir förhoppningsvis inga problem.

Nu ska jag smygäta en chokladboll här.

Tjing!

1 kommentar: