Styrkekram

Styrkekram

måndag 6 augusti 2012

Medeltidshäng

Då har man packat ihop sig själv och barnen, tuffat över med Gotlandsbåten, slängt ihop några munderingar (tack så jättemycket för lånet av min mundering Kattis, det gör inget att den är lite vikingaaktig) och gett oss ut i folkmyllret här i Visby. Medeltidsveckan är verkligen något för sig, det råder en salig blandning av inbitna medeltidsfantaster som går "all in" med det rätta virket från topp till tå, långa huvor i lin, skinnpungar och lädertofflor, till lite blandade kompotter med vanliga kläder och något medeltida attribut såsom en medeltida hätta eller sköld, till helt vanliga strosande turister som går runt och vimlar och kikar på spektaklet. De senaste gångerna vi har varit här har vi tillhört den tredje kategorin, men nu är vi nog lite mer en blandning av kategori ett och två. Mitt neongröna band från Gustavsviksbadet och min pulsmätarklocka drar ner intrycket litegrann vad gäller min uppenbarelse (och hur i helsike knyter man den där hättan på huvudet?) och barnen hade vanliga t-shirts under sina outfits, vanliga strumpor och gympadojor. Men ändå. Vi försökte. Och vi såg hyfsat medeltidiga ut i alla fall, även om det var lite vikingatouch på mina lånekläder. Hursomhelst. Vi traskade länge och väl för att ta oss ner från syrrans lägenhet vid Södervärn ner till "city" innanför ringmjuren. Där nere mötte vi upp mamma och hennes man och så satt vi nere på Nunnan och hängde och tog igen oss efter strapatsen den mesta tiden. Visst tyckte kidsen det var tråkigt att bara sitta och ville hellre klättra runt och tjata på oss om glass, men förutom en del tillrättavisningar och nedfallande frisyr under min hätta gick det mesta smärtfritt och lugnt till. Idag tar vi lite chillardag och återhämtar oss en dag och så blir det nya tag och medeltidande imorrn igen. Gutår!

1 kommentar:

  1. mamma och hennes man...har dom gift sig ??


    pappa jan

    SvaraRadera