Styrkekram

Styrkekram

onsdag 17 februari 2010

Fettisdagen

Har aldrig hajat om det hetter Fettis-dagen, eller Fet-tisdagen, men goda semlor får man i alla fall. Vid eftermiddagsfikat på jobbet slog de på stort och bjussade hela avdelningen och det fanns stora och små och jag knep en liten en. Tänkte att nu var jag duktig, jag som är totalt sockerberoende och i stort sett lever på fikabröd dagarna igenom. Sen var det dags för hemgång och maken messade att jag skulle köpa diverse ingredienser till maten här hemma... och så semlor!! Gulp! Hur skulle mitt duktiga samvete klara detta nu då? Köpte två tvåpack i alla fall och begav mig hemåt. Väl hemma efter maten löste sig dock problemet självt kan man säga. Dels var jag proppmätt av en väl tilltagen portion av Stinas vitlökskyckling och dels hade jag uppfyllt min semmelkvot för den dagen kände jag. Knaprade endast lite på barnens överblivna semmelkanter och kände mig fullt nöjd med det. Maken däremot boffade i sig såväl egen semla plus två trekvartssemlor, d.v.s. hela kalaset av kvarlämnade semlor från barnen, som dock varit lyriska att de fått en hel semla var men sedan i stort sett bara skrapat ur mandelmassen och mumsat i och lämnat resten åt sitt öde.
Sitter nu i alla fall vid "frukostbordet" = databordet som är dukat med frukost och kompenserar med nyttigt fullkornsbröd med nyttiga groddar och mager ost och paprikaskivor som pålägg!

1 kommentar:

  1. Vemund hälsar att det heter Fettis-dagen, hans och hans mammas egen dag i almanackan! ;-) För övriga Sverige är det nog fet-tisdagen före ask-onsdagen.. :-)

    SvaraRadera