Styrkekram

Styrkekram

måndag 22 mars 2010

5 och 4

Vad har siffrorna 5 och 4 gemensamt? De kommer efter varandra. När jag gick förbi köksfönstret nyss, ungefär 5,40 (ja, jag vet att jag stiger upp i ottan) så visade termometern på -5,4. Huttrade till, svepte morgonrocken tightare omkring mig och förfasades lite lätt. Det är inte den 5/4 idag, men inte långt ifrån! Det är 22/3 och meningen var att det skulle vara vårdagjämning i förrgår. Fick ett litet hopp när vädret fick för sig att ha plusgrader några dagar och några vackra vårbäckar rann med smält snö ner i avloppsbrunnarna här utanför. Men så ångrade sig våren. Tänkte att den tar lite sovmorgon. Har vi tur kommer våren på lite sent besök (fint folk kommer sent säger de ju) till midsommar. Håller tummarna och väntar.
Hängde förresten undan vinterjacken häromdan. Ångrar mig jag också och tar fram den igen. Varmare fodrade vinterhandskarna också. Kastar en försynt blick ut på snön som ligger tjock utanför knutarna, en sisådär 40-50 centimeter.
Hutter.

2 kommentarer:

  1. Hallå, man kan ju inte ångra sig! Har du inte hört Idas sommarvisa? Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart ju. Av med vinterkläderna. Jag är med i kampen!

    SvaraRadera
  2. Om alla rökare ställer sig med sin tändare vid snön kanske den smälter lite fortare också? Värva Madde i kampen Sandros! :-)

    SvaraRadera