Styrkekram

Styrkekram

måndag 17 maj 2010

Pandor och sexdrakar

Idag damp tidningen "Eko" från WWF ned i brevlådan och jag fick som vanligt ett litet sting av dåligt samvete för att västvärldens (och därmed min egen) konsumtion och begär efter prylar i slutändan tar död på all världens djur och växtlighet. Fick en liten inbetalningslapp om jag vill rädda pandan och andra hotade arter och denna gång ska jag baske mig sätta in en liten summa på plusgirokontot istället för att låta lappen åka raka vägen i pappersåtervinningen! Lite dövar det det dåliga samvetet. Vet att jag inte kan göra allt själv för att rädda världen, men alla kan göra något!

Vilket leder mig rakt in på nästa ämne, ett litet suspekt samtal som jag hade med Gabbes dagiskompis pappa igår kväll. Det är nämligen så att måndagar är leksaksdagar och alla ungar får ta med sig en leksak hemifrån och visa upp på samlingen. Nu var det så att Gabbe bergfast och bestämt hade bestämt sig att han ville visa upp vännen V's leksak. Tydligen har han lekt med den hemma hos honom någon gång och nu var han fast övertygad om att denna måste V ta med imorgon. Han sa något om detta på tidiga eftermiddagen, men som den multitaskande lattemamman jag är gick det som miljontals andra intryck och sinnesförnimmelser in genom det ena örat och omedelbart ut genom det andra igen.
I vilket fall påminde mig Gabbe om detta strax före läggdags och jag insåg att jag måste lägga in järn i elden om något skulle hända. Jag ringer därför hem till V (som naturligtvis ligger och sover) och får hans pappa i luren. Jag förklarar att Gabbe har ett litet brådskande ärende och räcker honom luren. Han förklarar omständigt och invecklat och mycket noggrannt att V måste ta med sig sin "sexdrake" till samlingen imorrn. V's pappa blir förbryllad och undrar om han menar häxdrake, men nej, sexdraken är det han menar! Känns lite smått suspekt att avrunda samtalet och hoppas att V's pappa inte trodde vi hade något lurt i kikaren när vi ringer vid halv tio-snåret på söndagskvällen och pratar om sexdrakar. I vilket fall. Idag fick vi förklaringen.
Gabbe hade lånat hem V's Bakugan (som är ett slags boll som vid magnetisk kontakt vecklar ut sig till någon figur) och i det här fallet reser sig en drake med sex huvuden upp ur bollen.
Tänka sig så finurligt! :-)

5 kommentarer:

  1. Hahaha! Vad smart påkommet av Gabbe! ;) Moster stolt över sin duktiga gudson!

    SvaraRadera
  2. Jag vet! Han har vår släkts ordbegåvning i blodet ;-)!!

    SvaraRadera
  3. hehe sexdrake :) så spikmatta säger du, är dom bra? ha en bra dag/ erica

    SvaraRadera
  4. Jag sponsrade också WWF tills jag upptäckte att deras ordförande hade fått ett slott att bo i.
    Nu är det UNICEF som gäller.

    SvaraRadera
  5. Aschans då, hur ska man då bära sig åt för att rädda världen om alla slantar i slutändan bara går till de höga bossarna? *deppar*

    SvaraRadera