Styrkekram

Styrkekram

fredag 7 maj 2010

Tugga russin



Igår satt jag och ett tiotal kollegor i tre minuters begrundande tystnad och tuggade på varsitt russin. Vi var alla deltagare av en föreläsning om "mindfulness" och skulle nu med alla våra sinnen absorbera och riktigt från våra innersta själar känna efter hur det kändes att tugga på detta russin. En minst sagt intressant stund. Och inför den uppgiften att verkligen spjälka upp detta lilla objekt under sådan noggrannhet, växte de tre minutrarna till i min hjärna en tidsrymd på oändlig tid, just för den koncentration vi ägnade åt uppgiften.
Vi skulle också koncentrera all vår känsel till olika delar av kroppen, bl.a. vänster stortå, lilltå, vaden, magen, nyckelbenet... Ja, en kort sagt mycket märklig och samtidigt insiktsfull stund, eftersom man får perspektiv till den vardagliga stressen och verkligen tid till att känna efter sin egen existens!

Något liknande gjorde jag och några tjejkompisar föregående dag också då en gammal killkompis (ex) till mig hade hypnosshow i lokalen hemma hos sig. Där satt vi också en handfull människor och koncentrerade sig på att slappna av i kroppsdel efter kroppsdel, sjunka djupare och djupare och nå total avslappning. Jag kände en tydlig trötthet grabba mig, men när han kom med instruktioner som att jag skulle heta "Mors lilla Olle" var vakthunden i mig lite för vaken och jag köpte inte riktigt det! Dock blev jag väldigt nyfiken på om man kan lära sig att bli bättre mottaglig för hypnos och tydligen ska det gå att träna upp med meditation och andra avslappningsövningar. Spikmatta, kom fram! :-)

Sen så hade vi också en jättemysig sammankomst igår kväll, ett gammalt tjejgäng med kollegor, hemma hos en av tjejerna. Vi åt god granatäpple/halumi-sallad och drack både rosé och rödtjut, hemmagjord latte och bort(a)gjord kladdkaka och hade precis sådär myspysigt och trevligt som vi alltid har när vi träffas allihop! Att jag hade tappat rösten var en lite småjobbig bisak, så jag fick anstränga stämbanden till det yttersta och alla fick spänna öronen när jag emellanåt ville flika in någon kommentar! :-)

Men nu gott folk är det fredag och hög tid att strax spänna bågen för sista arbetsdagen och sedan heeeeeelg! Nice!

Kramisar till alla! <3

4 kommentarer:

  1. Hej, kul att du får vara med om spännande saker.
    Retar mig på din symbol <3
    För mig ser det ut som en urringning som tjejerna på Kakadu har ovanför en överdimensionerad barm. VAD SKA DET FÖRESTÄLLA?
    Kram
    Pappa

    SvaraRadera
  2. Intressant, både med russin och hypnos. Jag ställer mig väldigt skeptisk till om man verkligen kan bli hypnotiserad - mot sin vilja - så det vore jättekul att testa nångång. :) Måste ge min (makens) spikmatta en chans en dag också, det kanske hjälper lite mot ryggvärken faktiskt. :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Men pappa, alla som kan böja huvudet 90 grader medsols ser väl att det är ett hjärta?! Hi hi.
    Syrran: Ja, jag är mer skeptisk till hypnos nu än tidigare, eftersom jag faktiskt har varit med om det en gång och det inte bet på mig. Det är nog viktigt att man är positivt inställd och redo att lägga sin egen vilja åt sidan. Att låta någon annan bestämma vad man ska tycka göra och säga kan vara nog så svårt när man har sitt eget beteendemönster, sina egna tankar och principer. Men som sagt, det kanske går att träna upp... *hoppas* Vill gärna gå på en till av hans sessioner och se om det blir någon skillnad.
    Kramar <3!

    SvaraRadera