Styrkekram

Styrkekram

fredag 31 december 2010

Några sista rader

Jaha, sista dagen på detta året är här.
Vi sitter mest hemma och lullar innan det är dax att bege sig iväg till nyårsfesten hos vännerna H och P tillsammans med några till familjer (M & K och N & A), äta hummer och oxfilé, dricka bubbel och ha det allmänt najs medan barnen förtär korv med bröd och kollar på Pippi och Rory Racerbil eller vad det nu var som stod på menyn :-).

Något som står på och skvalar på tv:n här hemma medan barnen badar sig nyårsfina är "Scener ur ett äktenskap" med Bergman. Skådespelarna känns lite stela och pratar i staccato, men i övrigt är det ganska smart manus. Känns som om Bergman hade en del tankar som virvlade runt i sitt huvud där ute på Fårö och han var ganska skicklig på att förmedla dem i sina pjäser. Allmängiltiga ämnen, livet, kärleken, ensamheten, fasaden man håller uppe för att passa in. Träffar mitt i prick i hjärtat och man känner att man inte är så ensam ändå mitt i ensamheten. Typ.

Shit vad jag sitter och dravlar :-). Blir kanske lite djup nu när året lider mot sitt slut och man tänker efter om man har förändrats så himla mycket sedan senaste nyår, eller nyår dessförinnan.
Inatt klockan tolv när raketerna smäller runt omkring oss, i Sverige och i hela världen får vi en liten andningspaus. En chans att tänka till på hur vi är som människor. Om vi lever som vi vill och om vi behandlar andra med kärlek och respekt.
Prioriterar vi det som är viktigt i livet eller strävar vi efter vad vi tror att andra skulle gilla oss om vi hade? Lever vi vårt eget liv eller någon annans?
Många frågor att ställa sig. Kanske svåra att besvara, men i alla fall jag ska göra ett försök ikväll, när jag står där i glitterklänningen och smuttar på bubblet. En vacker scen kanske, men djupare än vad som syns på ytan...

Nu ska jag se till mina barn som leker drakar och prinsessor i badkaret så skummet yr, klappa kelsjuka Oggy så han får en liten dos av nyårskärlek också och sen kanske pussa lite på min man.

Återigen.

Gott Nytt År mina kära läsare där ute!
Vi syns igen 2011!
<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar