Styrkekram

Styrkekram

tisdag 11 januari 2011

Dumburkar

Idag stod det på fyra dumburkar hemma hos oss samtidigt. Fyra familjemedlemmar satt och stirrade med åtta fyrkantiga ögon, helt uppslukade av sina egna cyberspace.

Ibland frågar jag mig hur detta enorma TV- och databeroende kommer att påverka mina barn i deras utveckling. Jag vet ju att lagom doser inte är farligt och spelar de pedagogiska dataspel så tränas hjärnan upp. Däremot kan det ibland gå överstyr, så till den milda grad att både måltider intas framför dumburkarna och bad prioriteras bort till någon annan gång till förmån för mer spelande.
Idag lyckades jag servera middag vid dumburksfritt köksbord, men det blir både en och två gånger som föda intas framför "Oggy och kackerlackorna" eller "Miniclip".

Vi har i vart fall rationaliserat bort varannan dag så varannan dag står det noll dumburk på schemat. Då blir det "riktiga" aktiviteter såsom att bygga koja, spela familjespel, rita teckningar, bygga tågbana eller pyssla.

På senare tid har vi ju sportat en del också och det är med glädje jag ser att åtminstone Gabbe med stor förväntan ser fram emot skridskoåkningen i skolan imorrn.
Han brukar också åka stjärtlapp med kompisarna nästan varje rast och båda kidsen är sociala och duktiga på att gå hem till kompisar och leka.

Alltså, det borde inte vara någon fara och färde med dumburksberoendet, men jag skriver några rader om det i alla fall...

Själv lyckades jag trycka in både ett avsnitt Dexter och ett avsnitt Grey's Anatomy nu på kvällskvisten, så jag mättade lite av min egen dumburkshunger också.
:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar