Styrkekram

Styrkekram

lördag 24 september 2011

Negativa beteenden

Känner att min självkännedom har ökat rätt markant sedan jag blev vuxen för en sisådär fjorton år sedan.
Och jag märker att beteenden och mönster upprepar sig hos människor, vare sig de vill eller inte.
Människor som har varit med om jobbiga saker som de inte har kunnat/trott sig kunna bearbeta upprepar ett negativt beteende som i sin tur blir väldigt jobbigt för omgivningen att handskas med. Nu pratar jag inte om någon specifik person som behöver känna sig utpekad, utan jag menar generellt. Detta gäller de flesta som är med om ovanstående.

Hursomhelst. Jag är ett ganska stort fan av tidningar som behandlar hjärnan och psykologi och jag älskar "hjälp-dig-själv"-program à la Dr Phil. Dem slukar jag som en godispåse en väldigt hungrig lördag utan ätbar mat i kylen.

Någonstans i tonåren eller när på vägen man nu bestämmer sig för vem man är, etablerar man ett beteende som sedan är väldigt svårt att bryta. Man bestämmer sig för om man ska leva hälsosamt eller inte, i harmoni med omgivningen eller inte, om saker som händer runt omkring en är någon annans fel, eller om man själv kan ha ett finger med i spelet och påverka...

En kategori som jag har väldigt svårt för, är de som (medvetet eller omedvetet) ser sig själva som offer och skyller allt ont som sker omkring dem på andra. Det kan vara ett negativt mönster som man har etablerat själv och som man upprepar om och om igen. Hela tiden skyllande på alla runt omkring en. Ååååh, det är så maktlöst att stå och se på när något sådant sker.
För att inte tala om "leveling", man känner sig underlägsen någon annan människa och måste trycka ner denne, för att den ska komma ner på samma nivå som en själv, eller lägre, så att man själv kan känna sig överlägsen.
En annan negativ egenskap jag avskyr är långsinthet.
Tyvärr har jag fått den egenskapen nedärvd i min DNA från flera olika håll, men när man inte kan se förlåtande på andra människor utan måste slänga ut dem i kylan för någon bagatell, då kokar jag inombords.

Så, nu har jag fått vädra mina negativa tankar litegrann. (Vart hundrade inlägg ungefär har jag faktiskt rätt att göra det tycker jag! ;-))

Nu ska jag tanka på med lite nya positiva affirmationer och andas lugnt och fint igen. Och se på andra människor genom rosaskimrande glasögon och försöka se det goda uppsåtet bakom det ibland alltför tråkiga beteendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar