Styrkekram

Styrkekram

fredag 4 november 2011

Journalistplaner

Alltid när jag träffar vännen Erik går jag igång med journalistsnacket, mal på om hur jag vill byta bana och börja kunna skriva som försörjning.
Jag tror att novembermörkret tillsammans med en del jobbiga insikter, bl.a. att jag har valt fel spår i livet, utlöste min lilla panikångest som jag led av i några veckor men som nu börjar lugna ner sig.
På något sätt har jag programmerat i min hjärna att det val jag gjorde till gymnasiet och högskolan var slutgiltigt, att man aldrig kan byta bana utan får stå mitt kast som gick en utbildning i ekonomi och sen får dras med ekonomijobb livet ut.
Dock börjar jag bli mer och mer säker på att man rattar sin egen livs bil och att man kan välja om fler gånger, ibland är vägen krokig, men om man bara följer sitt hjärta istället för den strida strömmen av andra bilar, når man till slut sitt mål.
Så.
Jag vill bli journalist.
Helst skulle jag vilja skriva intressant vinklade artiklar i "Amelia", om människoöden och nutidsfenomen. Kanske ha en egen spalt och skriva varje vecka à la fotbollsfrun Malin Wollin eller vara en liten mattant (troligt) som Emma Hamberg.
Huvudsaken är att jag får vara kreativ och skriva om saker som intresserar mig. Då har jag växt in i den personen jag var menad att bli. Tror jag.
Istället för att vända papper på bank.
Frågan är bara hur jag ska ta mig dit? Har läst en skrivarkurs på distans på Södertörns högskola för ett halvår sedan, men vet inte om det räcker att ha med mig i bagaget för att börja försörja mig på skrivandet. Kanske får slänga iväg något litet mail till Amelias chefredaktör och höra mig för lite.
För det vore verkligen drömmen...

4 kommentarer:

  1. Liebe Caroline,
    gerade habe ich Deinen Blog gelesen. Du musst eine Journalistin werden! Du bist sehr sprachgewandt, kreativ, positiv, lustig, hübsch und wärest einfach eine Bereicherung für die Medienwelt!
    Also von mir hast Du auf jeden Fall eine Empfehlung für Deine Karriere!
    Ich würde mich sehr freuen, einmal eine Zeitung mit Deiner Kolumne in den Händen zu halten.
    Viel Erfolg!
    Liebe Grüße aus Frankfurt
    Ljudmilla
    P.S. Der Herbst ist Deutschland ist ebenso einfach fantastisch!

    SvaraRadera
  2. Danke schön Ljudmilla! Du schreibst immer so hübsch und bist auch eine grose Bereicherung in meinem Leben!
    Ich hoffe, du werdest auch in der Zukunft eine Zeitung mit meiner Kolumne in deinen Händen halten! Ich sende dir sofort einem Ex wenn die Plänen Wirklichkeit sind!
    :-)
    Liebe Grüsse aus Schweden, ich hoffe wir sehen uns wieder bald!
    Tschüss!
    Carro

    SvaraRadera
  3. om det är journalist du vill bli carro så ska du absolut titta närmare på de planerna. man mår bra att göra något som man tycker om :)
    erica

    SvaraRadera
  4. Tack Erica, kul att få så mycket pepp från alla håll! :-) Ja, det känns kul och sprittande i hela kroppen att få skriva, det kanske är en ledtråd att det är något man borde syssla med!

    SvaraRadera