Styrkekram

Styrkekram

lördag 22 oktober 2011

Big Ben

Blir faktiskt inte BARA hemmasitteri och tråk här när det blir helg, nej igår var jag ute på lite AW (fast för mig blev det AH för jag hade varit hemma och friskat på mig hela slutet av veckan) på Big Ben på Folkungagatan.
Ett gäng trevliga kollegor, både nuvarande och ex-kollegor hade slutit upp och satt och häckade vid ett litet murrigt bord längst inne i lokalen.
Platsen som var kvar till mig var dock lite väl trångt tilltagen, detta beroende på att det satt en korpulent man och svällde ut åt alla bredder och ägnade mycket lite eller ingen uppmärksamhet åt vårt lilla dilemma att jag försökte komma in där bakom honom. Vi satt och mumlade om dålig stil med dämpade röster i vanlig svensk anda och till slut kände jag att jag var tvungen att knacka honom på axeln och lite vänligt fråga om han inte skulle kunna tänka sig att maka sig några centimeter åt sidan så att jag kunde komma fram och förbi.
Då reste han sig melodramiskt, vände sig sakta åt vårt håll och förkunnade med tydlig stämma: "Ännu bättre, jag ska gå härifrån nu!". Lite slowmotion sådär. Vi såg alla att det var Fredrik Virtanen jag hade pickat på och en av mina kollegor skyndade sig att uppdatera Facebook-statusen över mobilen.
Trots att jag hade kameran i handväskan kände jag inget överhängande behov av att föreviga mig tillsammans med den här mannen, eller ens be om autograf. Konstigt va? 8-)
Istället njöt vi alla av det nya luftiga tomrummet som blev efter hans frånvaro och satt och hade en trevlig kväll till de klirrande ölglasens ackompanjemang.

1 kommentar:

  1. Jag jobbade ihop med Fredrik Virtanens pappa som vårdare på Långbro 1961.

    SvaraRadera