Styrkekram

lördag 8 oktober 2011

Polenresan - del 1

Tisdagen den 4 oktober 2011 och andra utbildningsdagen i Polen avklarad.

Anlände till Warszawa sent i söndags kväll och fick vänta ytterligare en och en halv timme på att min medresenär L från Göteborg skulle komma med sitt plan, vilket hade mellanlandat i Köpenhamn.
Flygresan gick (trots alla farhågor) bra, med bara några få luftgropar och start och landning utan större problem. Jag lullade runt i taxfree och köpte en tvåhundragrammare Marabou mjölkchoklad med mintkrokant (att bjuda våra elever här nere i Lodz på) och åt en god laxtallrik före avfärd och det var bra att jag hade grundat i magen, för på planet fick jag bara en torr macka.
Hursomhelst.
Taxichauffören som tog oss mellan Warszawa och Lodz verkade ha väldigt bråttom, för han körde som en blådåre på de knöggliga vägarna med vägarbeten längs nästan hela sträckan och flera gånger gjorde han rent livsfarliga omkörningar och blev tutad på. Jag och L satt och höll fast oss krampaktigt och det gick lite si och så med den där sömnen som vi tänkte passa på att ta på den tre timmar långa taxiresan, vilken taxichauffören med sin hastighet lyckades pressa ner till cirka två timmar istället.

Väl framme vid hotellet, dit vi kom efter midnatt, gick vi in i den tjusiga tegelbyggnaden som är byggd utifrån en gammal fabrikslokal. Lodz är känt för sin textilindustri och den gamla byggnaden var såväl utvändigt som invändigt väldigt uppfräschad och modern och har alla faciliteter som tänkas kan!
Vi checkade in på våra rum, packade upp, fotograferade som galningar (både L och jag är fotomaner kom vi på) så runt halv två på natten stupade vi i säng.
Dagen därpå var det måndag.
Utvilade och fräscha (nåja) studsade vi upp ur våra sängar och möttes nere i den trevliga frukostrestaurangen vid 8. Mat från världens alla hörn serverades och vi plockade på oss frukostar med yoghurt, nötter, frön, bröd, ost, ägg och juice.
Vi tog en taxi (förbeställd i företagets namn) till den stora fräscha åttavånings glasbyggnaden där våra polska kollegor håller till om dagarna och blev visade upp till top floor.

Fem trevliga kollegor hälsade på oss och vi hade ett morgonmöte inne i konferensrummet där vi presenterade oss och där var uppdukat med hembakt fikabröd, vindruvor och vatten. NOC som Operation Center kallas är också ett projekt i dess linda, så det är himla kul att få vara med och få bygga upp vår polska organisation från scratch.
När vi hade kikat hur våra kollegor låg till utbildningsmässigt (andra kollegor, mestadels från Göteborg, har varit nere och utbildat tidigare veckor) så satte vi igång och körde så det rök med vårt utbildningsmaterial. Och sen rullade det på.

På kvällen tog jag och L först ett litet dopp i den varmtempererade hotellpoolen högst upp i huset med stora glasrutor 360 grader ut över hela stan, väldigt vackert!
Sen tog vi en tur till det stora shoppingcentret Manufaktura som ligger bara runt husknuten här. Vi åt god mexikansk mat och tog en liten snabbtur i centret som rymmer hundratals (ja kanske över tusen) affärer av alla de slag. Det var rätt lustigt att plötsligt springa in i svenska affärer såsom KappAhl och H&M och även andra affärer som vi är vana med hemifrån, såsom Glitter och Wayne’s Coffee. Man känner sig som hemma på något sätt. :-)

Mätta och nöjda begav vi oss sedan hemåt och vaknade fräscha och utvilade (nåja igen) upp klockan sex dagen därpå och sammanstrålade klockan 7 för frukost.
Efter en återigen rätt svenskt komponerad frukost (jag var djärvare denna gång och lade på någon mystisk kryddad ost och paprika) begav vi oss åter till NOC och dagen rullade på med mer utbildning.
Nu ikväll har vi gjort en strapats längs Europas längsta raka gångväg (Piotrkowska), ätit italiensk middag och avrundat med en gastkramande färd på cykeltaxi för ynka tio zloty.
Apropå priser så är allt sjukt billigt här i Polen, taxi en halvtimme kostar cirka 20 zloty (kursen är 2,10 kr/ 1 zloty), att äta ute kostar cirka 15 zloty (beroende på vad och var naturligtvis, men ett genomsnittspris), en tvåliters vatten i affär kostar 0,60 zloty och cykeltaxin gick på 10 zloty / person. Helt klart prisvärt!
Kvällen avrundade jag med ett träningspass uppe i hotellets fashionabla gym och nu sitter jag och bloggar en stund här innan det är läggdax. Imorrn är det onsdag gott folk!